nad morzem

Sobota, 27 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Ostatnia nadmorska

Nie miałem zupełnie pomysłu na tę ostatnią wycieczkę i dlatego zastanawiałem się leżąc w łóżku, czy warto wstawać. W końcu jednak pomyślałem, że szkoda ten ostatni dzień zmarnować i statystyki popsuć, w imię wylegiwania się w wyrze.:) Początkowo chciałem pojechać nie rozpoznaną jeszcze drogą z Krokowej na Jeldzino, ale po kilometrze mniej więcej zawróciłem. Nie wiedziałem dokąd nią dojadę i w związku z tym, kiedy wrócę. Pojechałem sprawdzoną i znaną drogą rowerową, ale po kilku kilometrach zmieniłem zdanie i skręciłem w pole. Podczas mojej pierwszej wycieczki, gdy tez zjechałem z drogi, widziałem krzyż na polu. Dziś chciałem zobaczyć, czy może on z jakiejś okazji tak stoi. Ale nie, po prostu sobie tam był.
W szczerym polu nie-biały krzyż © yurek55

Pejzaż pomorski © yurek55

Droga do Kaczyńca © yurek55

W Parszkowie © yurek55
Budownictwo pseudo-szachulcowe © yurek55

A teraz krótkie podsumowanie całego wyjazdu nadmorskiego. Pierwszy raz zabrałem ze sobą rower i wykorzystałem to maksymalnie, na ile mogłem. Jeździłem codziennie przed śniadaniem, przejechałem 616 kilometrów, na siodełku spędziłem 31 godzin i 50 minut, poznałem nowe drogi i nowe miejsca, jeździłem pod górę i pod wiatr, po szosie i po bezdrożach, zaliczyłem 10 gmin województwa pomorskiego. I na dodatek wymieniłem łańcuch.:) Tak że uważam się za człowieka spełnionego rowerowo.
Piątek, 26 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Dwunasta nadmorska. Zaliczone Wejherowo i Reda

Obudziłem się wystarczająco wcześnie, by zrealizować pomysł zaliczenia tytułowych gmin. Poranek był mocno pochmurny i chłodny, zupełnie wbrew prognozom pogody na dziś, ale słońce stopniowo przebijało się przez chmury i jazdę kończyłem już przy 20 st.C. Potem było jeszcze cieplej i resztę dnia spędziłem na piasku i w wodzie:)
W drodze do Wejherowa już kilka razy mijałem to jezioro i samochody wędkarzy zaparkowane przy jego brzegu, dziś postanowiłem je uwiecznić. Cisza, spokój, sielanka. Przed samym Wejherowem jest stromy zjazd, tam ze strachem w oczach, bo jezdnia niezbyt równa, osiągnąłem dzisiejszą Vmax
Jezioro Dobre © yurek55
Po 1h 30min byłem przy Lidlu w Wejherowie i po krótkim postoju pognałem do Redy.
Kaplica "Ecce Patria" na Placu Grunwaldzkim w Wejherowie © yurek55
"Ecce Patria" zwana Bramą Piaśnicką © yurek55
Przy tabliczce z nazwą miejscowości i sprawdzeniu czasu i odległości uznałem, że mogę jechać do skrętu na Władysławowo i wrócić drogą na Słupsk, wykorzystując fragment drogi rowerowej Swarzewo - Krokowa. Najgorszy był wyjazd z Redy, droga zaczyna się od podjazdu, który ciągnie się przez przez dwa kilometry. Jak dojechałem do końca i zobaczyłem tabliczkę Rekowo Górne, to zrozumiałem skąd taka nazwa.:) Na tym fragmencie zostałem strąbiony przez właściciela wysłużonego BMW kombi z siedlecką rejestracją. Pewnie według niego, rowerem to się jeździ zagnać, albo przygnać krowy z pola. I do wiejskiego GS-u po chleb.
Gmina Puck wita wszystkich przybyłych dość osobliwą figurą umiejscowioną przy drodze. Ni to anioł, choć ma skrzydła, ni to diabeł, bo uroda nienachalna. Nie wiem co to za postać z chlebem i solą.
W gminie Puck anioł (?) wita chlebem i solą © yurek55
Twarz mało anielska © yurek55
Przed Puckiem jest odbicie w lewo na Karwię i dalsza moja droga, pokryła się z wczorajszą, tylko w drugą stronę. Dziś Zdradę pokonywałem z dołu do góry, ale po podjeździe z Redy nic mi już nie było straszne.
Ponowna Zdrada © yurek55
Dopiero w Kłaninie znalazłem wjazd na drogę rowerową i do Sławoszyna, czyli jedną stację kolei, dojechałem bez towarzystwa samochodów. Bardzo dziś zadowolony z siebie wróciłem, bo dystans niezły i w czasie się zmieściłem, założenia zrealizowałem, gminy dwie zaliczyłem, a na dodatek pogoda wreszcie piękna się zrobiła. Pozostałą część dnia spędziłem więc na plaży, wykorzystując maksymalnie ostatnio dzień pobytu.
Pozdrowienia z (nad) morza © yurek55

Czwartek, 25 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Jedenasta nadmorska. Przez Zdradę, do Pucka.

Dziś nic nie stało na przeszkodzie by udać się do Pucka. Wprawdzie po drodze czaiła się zdrada, ale i ona nie powstrzymała mnie przed dotarciem do miasta
Zdrada czai się koło Pucka © yurek55

Na wjeździe jest dość ponury, betonowy pomnik z lat minionych poświęcony obrońcom i wyzwolicielom
Hołd obrońcom i wyzwolicielom Ziemi Puckiej © yurek55

W porcie wygospodarowano kącik historyczny
Ku pamięci - port w Pucku © yurek55
Generał Józef Haller dowódca Błękitnej Armii © yurek55
"Dla Ciebie Polsko i dla Twojej chwały"
W tle kościół pod wezwaniem Św. Apostołów Piotra i Pawła © yurek55
"Roku Pańskiego 1920 10 lutego Wojsko Polskie z generałem Józefem Hallerem na czele objęło na wieczyste posiadanie polskie morze""Dekretem z dnia 25 II 1567r. Król Zygmunt August uczynil miasto Puck bazą królewskiej floty kaperskiej i pierwszym porem wojennym Rzeczypospolitej."
W tym samym porcie wzdłuż wybrzeża usytuowano skwer pamięci. tablice poświęcone są różnym wydarzeniom i instytucjom. Mnie jednak najbardziej ujęła ta, ufundowana przez prywatną osobę, ku chwale ukochanego klubu
Największy sukces © yurek55

Zajrzałem na pusty o tej porze rynek
Rynek w Pucku © yurek55
...i wyruszyłem w drogę powrotną. Szybko dojechałem do drogi rowerowej i znowu aż do Sławoszyna nie spotkałem żywej duszy. Vmax na zjeździe ze Sławoszyna do Sławoszynka i Karwieńskich Błot.
Środa, 24 lipca 2013 Kategoria nad morzem, Naprawy

Dziesiąta nadmorska. Krótka.

Wczoraj w Pucku kupiłem za 26 złotych łańcuch i postanowiłem jeździć na dwa, wymieniane co ok. 500 kilometrów. Dziś rano przed jazdą zabrałem się do realizacji tego pomysłu - i nie było to tak łatwe i proste, jak w wykonaniu Pana Jerzego w serwisie na Powstańców. Niestety. Najpierw problem ze spinką na starym łańcuchu, nie chciała dać się zdjąć. Gdy w końcu jakoś się z tym uporałem, powstał kolejny problem, poprawnego przeprowadzenia łańcucha przez kółka przerzutki. Następnie usiłowałem trzpień łańcucha wcisnąć przy pomocy kombinerek, bo zakuwacza przecież nie mam - i to okazało się zadaniem zupełnie niewykonalnym. W dalszej kolejności więc, z powrotem założyłem stary łańcuch, zapiąłem spinkę i w tym momencie miałem już serdecznie wszystkiego dosyć. Ręce usmarowane i czarne jak u górnika dołowego po szychcie, a na dodatek było mi tak zimno, że nie mogłem dygotu opanować. Ubrany byłem do jazdy, a nie do stacjonarnego spędzania czasu na dworze. W rezultacie poszedłem do domu, wyszorowałem ręce i zrezygnowany, zły i zniechęcony, wróciłem do łóżka pod ciepłą kołderkę. Nawet udało mi się ponownie zasnąć na trochę. Potem już tylko po pieczywo do Karwi i tyle mojej jazdy dziś było.
A łańcuch i tak zmieniłem, bo okazało się, że sąsiad ma zakuwacz i chętnie mi go pożyczył. Po śniadaniu spokojnie i bez nerwów usunąłem ogniwo, zapiąłem spinkę i gotowe.
Wtorek, 23 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Dziewiąta nadmorska. Hel niezaliczony, bo to Jastarnia była

Mój telefon, jeśli nie spędzi nocy podłączany do ładowania, kończy żywot max po 30 minutach pracy z aplikacją do nagrywania trasy. Dlatego gdy zobaczyłem rano, że leży na stole, to nawet jej nie włączałem. Stąd brak śladu trasy, zresztą miałem jechać tak jak wczoraj, tylko dalej, więc po co nowa mapa. Ale jak wyjechałem i zobaczyłem jak sakramencko dmucha, zmieniłem marszrutę i pojechałem do Sławoszyna, a tam wbiłem się w ddr do Swarzewa. Potem w lewo do Władka i na rondzie w prawo na Półwysep. Sprawdziłem wczoraj, że gmina Hel zaczyna się gdzieś pomiędzy Chałupami a Kuźnicą, myślałem, że będzie tablica "Władysławowo Żegna", albo "Hel Wita", ale skoro nie było, to dla pewności dojechałem do Kuźnicy.
Kuźnica gmina Hel © yurek55

Półwysep Helski droga dla rowerów © yurek55

Koral w Chałupach © yurek55

Zatoka Pucka widok z Chałup na Swarzewo © yurek55

Powrót wczorajszą trasą przez Jastrzębią Górę, a że było późno, wsiadłem do autobusu i podjechałem do Karwi. Ale kilometry są z licznika rowerowego:)
Do zaliczenia pozostaje gmina miejska Puck i Wejherowo.
edit:
Po opublikowaniu sprawdziłem, że zaliczyłem gminę Jastarnia, nie Hel. Helu już nie zaliczę.
Poniedziałek, 22 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Ósma nadmorska. Niedokończona.

Plan na dziś był prosty jak budowa cepa. Pojechać do Kuźnic zaliczyć gminę Hel i wrócić drogą rowerową Swarzewo - Krokowa. Wstałem wcześnie i pojechałem, ale dojechałem tylko do Rozewia i przy jednostce wojskowej złapałem kolejną w tym roku gumę. Łatanie dwóch dziur zajęło mi tyle czasu, że nie było sensu jechać tak daleko. Dojechałem do Chłapowa, zobaczyłem jak tam wyglądają dojścia, a właściwie zejścia na plażę - i wróciłem do domu.
Latarnia Stefana Żeromskiego w Rozewiu © yurek55

Napis na tablicy:
Ku czci niezapomnianego piewcy Bałtyku, który w mrokach narodowej nocy wskazywał drogi do niepodległości, a w wolnej Polsce budził miłość do morza - źródła potęgi i wielkości państwa.Na wieczną rzeczy pamiątkę latarnię tę, na wniosek Ligi Morskiej i Kolonialnej decyzją Rządu Rzeczpospolitej w dniu Święta Morza 29 czerwca 1933r nazwano latarnią Stefana Żeromskiego.
Schody na plażę © yurek55

Chłapowo plaża © yurek55

Klif w Chłapowie © yurek55

A takim wejściem ja wchodzę na swoją plażę
Wejście 11 Karwieńskie Błota © yurek55

Niedziela, 21 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Siódma nadmorska. Dookoła Jeziora Żarnowieckiego

Chciałem dziś zaliczyć gminę Choczewo i Gniewino, a po drodze odwiedzić Dębki i dotrzeć w końcu do ujścia Piaśnicy do morza. Plan zrealizowałem, ale zajęło mi to więcej czasu niż zakładałem, przez co śniadanie było mocno spóźnione. Niezamierzenie wybrałem dłuższą powrotną drogę, czyli jak zwykle trochę zabłądziłem.
Do Dębek pojechałem przez las i z Dębek do szosy też prowadziła droga gruntowa i to tzw. "tarka". Wytrzęsło mnie jak przy młocie pneumatycznym, albo zagęszczarce do gruntu, a rower mało na kawałki się nie rozleciał. W takich momentach chce się zawołać: Królestwo za amortyzowany widelec! No ale trudno, trzeba jeździć, na tym, co się ma.
Na końcu Dębek, jest miejsce przebiegu przedwojennej granicy z Niemcami na rzece Piaśnicy. Stoi tam zrekonstruowany słup graniczny nr. 1 z datą zawarcia Traktatu Wersalskiego
Zrekonstruowaby słup graniczny w Dębkach © yurek55

A na drodze z Dębek, która tak dała się we znaki moim nadgarstkom, spotkałem małe sarenki bez mamy. Były tak małe i głupie, że się wcale nie bały, a wręcz same podchodziły do mnie. Widocznie myślały, że ja ich mam jestem, czy z ciekawości? - nie wiem.
Bliskie spotkanie © yurek55

Małe sarenki na drodze © yurek55

Droga Dębki - Żarnowiec © yurek55

Nie mam zdjęć niedokończonej budowy elektrowni atomowej w Żarnowcu, mam elektrownię wytwarzającą zieloną energię.
Elektrownia w Żarnowcu © yurek55

Rury-ważny element elektrowni szczytowo-pompowej © yurek55

Dziś rano było zdecydowanie cieplej niż wczoraj. Pozostałą część dnia spędziliśmy jak zwykle na plaży. Woda w Bałtyku jest tak ciepła, że aż nie do wiary
Woda w Bałtyku ciepła, jak w wannie:) © yurek55

Rejestracja włączona nie od początku, zapomniałem.
Sobota, 20 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Szósta nadmorska. Las piaśnicki - Sanktuarium

Musiałem pojechać tam jeszcze raz, bo jak wczoraj napisałem, zostało trochę do zobaczenia. Dziś dotarłem do tego miejsca. Trudno pisać o tym, jaki los zgotowali Niemcy mieszkańcom Pomorza Gdańskiego, ale także Polakom mieszkającym i pracującym w Niemczech przed 1939 rokiem, czy swoim obywatelom - pacjentom zakładów psychiatrycznych. Trzeba tam po tym lesie pochodzić, przeczytać opis tych strasznych zbrodni, ja spędziłem tam dobrą godzinę.
Parking główny © yurek55

Tablice informacyjne © yurek55

Opis zdarzeń © yurek55

Okropności wojny © yurek55

Kaplica w lesie © yurek55

Grób Błogosławionej Alicji Kotowskiej - Siostry Zmartwychwstanki © yurek55

Mapy nie ma, bo telefon zapomniałem na noc podłączyć do ładowania i wystarczyło mu energii na pierwsze 5 kilometrów, a zresztą droga prawie taka sama jak wczoraj. Temperaturę podaję poranną, jak wróciłem o 10-tej było już 23 stopnie
Piątek, 19 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Piąta nadmorska. Piaśnica-kaszubskie Palmiry.

Jeden z kilkunastu masowych grobów w lesie piaśnickim © yurek55

Tyle lat tu przyjeżdżam, a dopiero dziś odnalazłem drogę przez pola będącą skrótem do szosy do Krokowej. Odnalazłem ją zresztą tylko dlatego, że gospodyni powiedziała mi, gdzie jej szukać.:). Wycieczkę dzisiejszą zaplanowałem z pewną obawą, bo postanowiłem udać się do Piaśnicy. Droga z Krokowej do Wejherowa jest bardzo pofałdowana i nie wiedziałem jak mi się uda ją przejechać. I to w obie strony. Okazało się, że nie było z tym problemu, ale łańcuch skakał po takich przełożeniach, jakich dotąd nie używałem. No, chyba że na Agrykoli. Podjazdy nie są tak strome, jak na tej warszawskiej "górze płaczu", ale za to ciągną się przez wieleset metrów. Ale okazało się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Przejechałem, wróciłem, bułeczki kupiłem. A później jechałem tą samą drogą samochodem i zobaczyłem, że powinienem pojechać jeszcze kilkaset metrów dalej, bo tam jest kolejny fragment tego kompleksu. Będzie okazja do jeszcze jednej wyprawy w to miejsce.
Pogoda można by powiedzieć rowerowa - bez słońca, temperatura 18 stopni - gdyby nie typowo morski wiatr. Dobrze że trasa w większości wiodła przez las, bo na odkrytym terenie było ciężko. Bardzo ciężko. Prędkość czasem spadała do 10km/h, a ja "młynkowałem" jak szalony:) Ale już przestałem się bać górek, na każdą da się wjechać.
Pamięci 12 tysięcy ofiar, Piaśnica to takie kaszubskie Palmiry © yurek55

Zupełnie niechcący zauważyłem to miejsce i pozwolę sobie zadać pytanie: Czy wiecie coś o bitwie pod Świecinem z 17 września 1462 roku? No, właśnie..., ja też nic nie wiedziałem.
Pomnik bitwy pod Świecinem w Świecinie © yurek55
Ściągawka z historii bitwy pod Świecinem © yurek55

Do Krokowej wróciłem w dobrej formie, zrobiłem kościół...
Wieże kościoła w Krokowej jak zamkowe baszty © yurek55

...kupiłem chrupiące bułeczki i do domciu na śniadanie.
Piekarnia w Minkowicach © yurek55
Czwartek, 18 lipca 2013 Kategoria nad morzem

Czwarta nadmorska.

Wyjechałem rano, co widać po zaludnieniu plaży i obrałem kierunek na Władysławowo.
Najpierw jednak dotarłem drogą przez pola do morza i lasem do Karwi. To pierwsze pięć kilometrów terenu.
Plaża, dzika plaża - morze dookoła z wysokiego brzegu wieczór (ranek) mewy woła © yurek55

Drugi, to nieśmiertelna i wieczna kostka brukowa, na odcinku sześciu kilometrów pomiędzy Jastrzębią i Władkiem. Trzeba jechać piaszczystym poboczem bo inaczej rower rozpadł by się na kawałki, a mnie oczy wypadłyby z oczodołów. Od tylu lat tu przyjeżdżam i nic się nie zmiania. Może ta kostka to jakiś k...a zabytek?! :)
Perła tradycyjnej architektury kaszubskiej we Władysławowie © yurek55

Po przejechaniu przez całe miasto, aż do ronda, skręciłem na Puck i w Swarzewie na znaną już drogę rowerową.
Stacja kolejowa w Swarzewie © yurek55

Zakład produkcyjny Doktora Oetkera © yurek55

Fabrykę zapiekanek i pizzy Rigga, Ristorante oraz Guseppe w Łebczu © yurek55

Przejechałem tą drogą aż do Krokowej, w Minkowcach w piekarni kupiłem bułeczki na śniadanie i to koniec wycieczki. Dziś na ddr spotkałem trzy osoby ewidentnie turystycznie jadące rowerami. Jest postęp!
Śladu gps nie ma bo telefonu zapomniałem.