Środa, 21 marca 2012

FSO, Wisła i Powązki

Kiedyś jadąc samochodem na Bródno z zaskoczeniem stwierdziłem, że po prawej stronie, tam gdzie FSO, jakoś pusto. Postanowiłem obejrzeć to dokładniej, bo zza szyb auta w czasie jazdy niewiele widać. Pojechałem więc Prymasa 1000-lecia i Mostem Grota i co zobaczyłem? Wyburzono hale i uporządkowano teren w mojej byłej fabryce. Ale zanim zobaczyłem, musiałem tam dojechać. Od Broniewskiego jechałem jezdnią, inaczej się nie da. Skóra na dupie marszczyła mi się ze strachu, autobusy i ciężarówki mijały mnie z lewej i prawej, a ja jedynie starałem się utrzymać kierunek na wprost. Parę razy już tą drogą jechałem, ale dziś przyrzekłem sobie, że to ostatni raz. Koszmar.
FSO, resztki z-du 6 (silnik+skrzynia) © yurek55

W tym miejscu był Zakład 6, tak się nazywał gdy zaczynałem w nim pracę. Potem zmieniono nazwę na Zakład Silnika.Po prawej stronie zostawiona część biurowa.
A poniżej widać już tylko puste miejsce po Zakładzie Odlewni i bocznicę kolejową warszawa-praga.
FSO, miejsce po Odlewni © yurek55

Tory bocznioca kolejowa warszawa-praga © yurek55

Dalsza moja podróż przebiegała ulicami Wysockiego, Odrowąża, wzdłuż muru cmentarza do Ronda Żaba. W jego okolicach natknąłem się na zabytkowe praskie wille
Willa na Pradze © yurek55

Willa na Pradze 2 © yurek55

Dalej pojechałem zobaczyć czy Pan Guma wrócił na swoje miejsce pod sklepem na rogu Stalowej/Czynszowej. Nie wrócił. Po praskich uliczkach dotarłem w okolice pomnika 4 śpiących (też nie ma) i żeby nie było za łatwo skręciłem w Targową.
Cerkiew na Pradze-widok z Wileńskliej © yurek55

Cerkiew na Pradze 2 © yurek55

Niezbyt dobrze się tam jeździ, ulica zagrodzona płotem budowy metra, więc zaraz skręciłem w Jagiellońską i dojechałem do Stadionu, tzn. dworca Stadion, potem Zieleniecką do ronda, w prawo nad Wisłę i do jedynej gruntowej ścieżki rowerowej.
Dużo prac nad Wisłą wykonano, drzewa i krzaki wycięto, może coś będzie fajnego.
Nadwiślańska promenada rowerowa © yurek55

Wody w Wiśle bardzo mało, do połowy rzeki można dojść po ostrodze, wyspy się pojawiły, ludzie sobie spacerują po tym. Dużo też wagarowiczów, palili ogniska na plaży, pili piwo, w końcu dziś PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY :)
Spacerowicz na wyspie wiślanej © yurek55

Wyspa na Wiśle 2 © yurek55

Widok z wyspy na praski brzeg. Na górze Most Śląsko-Dąbrowski © yurek55

Na ostrodze w środku rzeki © yurek55

Widok na drugi brzeg ze środka Wisły © yurek55

Jak już dotarłem na Most Gdański nie mogłem się oprzeć, by nie zrobić kolejnego zdjęcia z tego miejsca
Widok z mostu gdańskiego © yurek55

Z mostu skierowałem się w stronę Ronda Babka i pojechałem na cmentarz powązkowski zobaczyć ten zwalony mur http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,sprzataja-gruzowisko-na-powazkach,38909.html
Rozwalony mur cmentarza na Powązkach © yurek55

Rozwalony mur cmentarza na Powązkach 2 © yurek55

Rozwalony mur cmentarza na Powązkach 3 © yurek55

Miejsce tej katastrofy jest blisko grobu Jurka Staronia, naszego krewnego.
Tylko dlaczego mur zwalił się na naszą stronę? Macewy lepiej by zniosły to przywalenie, a tak to ludziom poniszczyło doszczętnie niektóre nagrobki.
W powrotnej drodze znalazłem przypadkiem miejsce pochówku Wioletty Villas, na razie skromna,ziemna mogiłka z drewnianym krzyżem
Niepozorny nagrobek © yurek55

Z cmentarza Okopową i Towarową do Zawiszy, skręt w Grójecką i do domu.
Więcej zdjęć tu https://picasaweb.google.com/115847110034996217157/FSOWisAIPowazki?authuser=0&feat=directlink