Sobota, 15 lutego 2014 Kategoria Sobotnio, 50-100

Po Warszawie, po przemyśle...

Do ulicy Szeligowskiej, gdzie właściwie zaczynają się przedmieścia Warszawy mam 7,5 kilometra. To bardzo dobry kierunek do zaczynania wycieczek, odkryty niedawno, ale już wielokrotnie przetestowany. Można wybrać wariant daleki, pozamiejski do Leszna, czy nawet do Kampinosu i powrót od północy, albo krótszy, miejski do Starych Babic i powrót od zachodu. Jest też mnóstwo wariantów pośrednich; można jechać do Izabelina, Truskawia, Mariewa - wybór tras jest, do wyboru do koloru.
A co do mojej dzisiejszej wycieczki, to - jak widać z mapy - zastosowałem wariant skrócony.
Na lekkim zakolu Wisły, gdzieś na wysokości Lasku Bielańskiego, taki oto zaskakujący widok. Lodowe tafle poukładane przez nurt rzeki na brzegu.

Brzeg wiślany
Brzeg wiślany © yurek55

Zator lodowy
Zator lodowy © yurek55

Lód przy praskim brzegu Wisły
Lód przy praskim brzegu Wisły © yurek55

Stare Miasto - widok z Mostu Śląsko-Dąbrowskiego
Stare Miasto - widok z Mostu Śląsko-Dąbrowskiego © yurek55

Przejeżdżając koło Fabryki Samochodów Osobowych i widząc postępy w wyburzaniu kolejnych obiektów, ze smutkiem pomyślałem o polityce przemysłowej naszego kraju. Ale skoro już pierwszy minister przemysłu z lat 90., Tadeusz Syryjczyk, uważał, że najlepszą polityką przemysłową jest jej brak... To wyznaczyło kierunek następnym rządom. A przecież gospodarka oparta na usługach to mit. Biedna i zacofana przedwojenna Polska zbudowała COP i Gdynię, żeby przywołać pierwsze z brzegu przykładu, a co zbudowała nam III Rzeczpospolita? Co to za kraj bez przemysłu opartego na własnej myśli technicznej?, jakiś Bantustan, czarna Afryka normalnie... Tylko kolonizatorzy nie przywożą perkalu i paciorków, ale inne wyroby ze swoich fabryk.

Kolejna wyburzona hala FSO
Kolejna wyburzona hala FSO © yurek55
Została część biurowa, ale też niedługo. Szkoda gadać...

Szyb windowy na Trasie W -Z
Szyb windowy na Trasie W -Z © yurek55

Tempo i zakres COP był imponujący, wciąż sobie nie zdajemy sprawy z tego rozmachu, tyle, że szło na to ponad 60% nakładów inwestycyjnych kraju niezwykle gospodarczo zetatyzowanego, Wydarzenie w gruncie rzeczy było punktowe, i w znikomym sposób wpływało na charakter gospodarczy Polski (nie mówiąc już o skali bezrobocia), fakt, że rzecz trwała zaledwie kilka lat. Porównywanie charakteru rozwoju gospodarczego Pólski ówczesnej i dzisiejszej bez szerokiego kontekstu jest bezsensowne. Nie denerwuj się, jest lepiej niż piszesz, zapewniam Cię, nawet jeśli zwiedzasz głównie ruiny.
angelino
- 15:02 poniedziałek, 17 lutego 2014 | linkuj
Oby do kalendarzowej wiosny ....
- 21:03 niedziela, 16 lutego 2014 | linkuj
Przyjdzie wiosna, będziesz jeździła, zobaczysz
- 20:58 niedziela, 16 lutego 2014 | linkuj
Super zdjęcia ....eh dzięki yurek bo tylko teraz dzięki takim zdjęciom wiem jak wygląda Warszawa, jak Wisła itd ....fajne te kawały lodu :) jakby jakiś lodołamacz przepłynął ...FSO też mi cholernie szkoda :(
- 15:56 niedziela, 16 lutego 2014 | linkuj

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa ylisz