Wtorek, 26 listopada 2013

W robocie u towarzysza Karola Wójcika

Wiecie gdzie pracował tytułowy działacz komunistyczny i związkowy, patron szkoły, fabryki i ulicy, zanim Niemcy wywieźli do do Oświęcimia w 1940 roku? W Warszawskiej Fabryce Drutu, Sztyftu i Gwoździ na Szmulkach, a konkretnie na Objazdowej. Teraz wprawdzie adres jest inny, bo wjazd jest od Wojnickiej 2, ale to ta sama fabryka. Wprawdzie działalność produkcyjną zakończyła w 2000 roku, ale nadal wiele budynków jest wynajmowana i coś tam się dzieje, m.in. paintball, szwalnie, kowalstwo, odlewnictwo, obróbka skrawaniem itp. Ja pojechałem tam po to:

Sutanny i habity też szyją © yurek55

Obiekt od 2010 roku jest wpisany do rejestru zabytków, co jak pokazują liczne przykłady, nie chroni przed dzikim wyburzeniem. Na razie stoi.

"Drucianka" od środka © yurek55

Warszawska Fabryka Drutu i Gwoździ im. Karola Wójcika © yurek55

Zakład Sprężyn Motoryzacyjnych im. K. Wójcika (od 1977 fila FSO) © yurek55

Belgijska fabryka Drutu w Warszawie © yurek55

Budynek administracyjny widok z wewnątrz zakładu © yurek55

Budynek portierni widok z wewnątrz zakładu © yurek55

"Największą wartość spośród całego zabytkowego zespołu zabudowań przedstawia budynek portierni oraz budynek administracyjny. Oba z nich są przykładami popularnego na przełomie XIX i XX wieku tak zwanego stylu "ceglanego", typowego dla ówczesnej architektury municypalnej i przemysłowej. Wykonane zostały z czerwonej, nieotynkowanej cegły. Zdobienia elewacji tych budynków nawiązują do form neogotyckich. Szczególnie interesujące jest częściowo zachowane wyposażenie wnętrza budynku biurowego, w którym mieściło się również luksusowe mieszkanie dyrektora fabryki."
Lepsze zdjęcia są tutaj
A zanim dotarłem na Wojnicką taki ciekawy budyneczek po drodze dostrzegłem.

Drewniak wielorodzinny na Kawęczyńskiej © yurek55

To tyle historii na dziś. A z współczesnych rzeczy, krzyż. Ten ma dopiero 16 lat i postawiony został dla upamiętnienia V pielgrzymki papieskiej w 1997 roku.

Krzyż u zbiegu Kinowej i Al. St. Zjednoczonych © yurek55

Krzyż i gołębie z działek © yurek55

I już całkiem na koniec drzewo, a właściwie to, co pozostało, które pokazywałem 17 listopada